Nieuwsflits

15/04 Alle resultaten tem 5 april zijn verwerkt

Sint-Maria-Oudenhove

Home Fietsverslagen Fietstrip Vogezen 2008
Notice: Undefined index: JPG Support in /customers/5/3/1/tcoudenjong.be/httpd.www/plugins/content/jwsig.php on line 80 Notice: Undefined variable: gd_support in /customers/5/3/1/tcoudenjong.be/httpd.www/plugins/content/jwsig.php on line 83
Verslag La Bresse PDF Print E-mail
Geschreven door Stefan Bauwens
Onderwerp index
Verslag La Bresse
deel 2
foto's
Alle pagina's

DAG 1
Donderdag 5u vertrek bij William maar eerst nog eens checken of alles ok is. De rit naar La Bresse verloopt probleemloos. Aangekomen in Chalet de la Roches, iets voor de middag, vlug nog iets eten, de fietsen klaarzetten en dan onze eerste rit van ongeveer 65 km. De rit start om 14u15. Vanuit La Bresse fietsen we richting Gerardmer en na amper 300m begint onze 1ste klim, Col de la Grosse Piere, 5,7 km en gemiddeld 5,4% stijgingspercentage. Dat kan tellen na een lange autoreis en zonder op te warmen. Niemand raakt echt in zijn ritme maar eens boven volgt er een afdaling van 8km. Beneden ligt het meer en we beslissen om er volledig rond te fietsen. Er staat, ondanks het mooie weer, een stevig windje. Vanuit Gerardmer fietsen we richting Col de la Schlucht. Na een paar km begint het al lichtjes te stijgen. De col zelf is 17 km lang en gemiddeld 3,1%. Deze loper raakt iedereen gemakkelijk boven en onze Timmy toont al eens zijn klimmersbenen. Boven kunnen we terug de afdaling nemen richting La Bresse die ongeveer 15km lang is, maar we besluiten richting Le Markstein te fietsen. De beruchte "Route des Crêtes". Deze weg volgt de hele tijd de kam van de hoogste toppen van de Vogezen, tussen 1140 en 1286m. Na 65km aangekomen in Le Markstein beslissen we om eerst iets te gaan drinken. Daarna verlaten we de "Routes des Crêtes" en slaan we rechts af richting Kruth. Er volgt een mooie afdaling van een 7-tal km.Beneden aan het meer van Kruth slaan we rechts af en na een paar km beginnen we aan onze laatste col van de dag: Col Du Bramont, 7 km lang en gemiddeld 5,7%. Timmy toont al snel zijn kunnen en snelt van de rest weg. Met een paar minuten voorsprong bereikt hij de top van deze toch wel vrij zware klim,waar iedereen volgens zijn mogelijkheden de top bereikt. Van daaruit dalen we nog 7 km richting La Bresse waar een welverdiende Pelfort op ons te wachten staat.
Ritgegevens: 91 km, avs 25,5 km/u, 1540 hm

DAG 2
Na een lekker ontbijt vertrekken we richting Cournimont. Deze keer kunnen we onze stramme spieren lekker losrijden en bereiken we na 30 km Cournimont, Travexin, Le Thillot en St. Maurice-sur-Meselle, de voet van onze 1ste helling Ballon D'Alsace. 9 km klimmen aan 6,9%, een vrij zware klim maar eens in je ritme kan je deze gelijkmatige klim tamelijk goed boven geraken. Onze bewondering voor Michel wordt steeds groter als we zien op welke manier hij elke helling achter zich laat. Boven wordt er nog wat getreuzeld aangezien er een paar souvenierjagers iets voor vrouw of kinderen willen meenemen. Terug op de fiets volgt er een ongelijke afdaling van 13 km tot in Sewen waar we ons eerste terrasje opzoeken om te genieten van de zonnige dag met temperaturen van ongeveer 27 graden. Terug vertrokken, 55 km op de teller, rijden we verder richting Thann, maar 5 km voor Thann wacht ons een onvoorziene verassing: een steile helling van 3 km. Daar voorbij houden we nog eens halt om onze bidons bij te vullen en nog vlug iets te eten want we zitten op 10 km van de voet van de zwaarste helling in de streek: Le Grand Ballon, 21 km aan gemiddeld 5.5%. We rijden verder richting Cerny en na wat zoeken vinden we dan toch de Grand Ballon. De eerste 8 km gem.7% met 15 haarspeldbochten valt nog mee, dan volgt een afdaling van 500 m, daarna wisselt de klim steile met vlakke stukken af. Na 14 km krijgen we een fikse afdaling van 2 km waarna de laatste 7 km niet meer onder de 8% komen. Deze klim is zeer zwaar aangezien je nooit in hetzelfde ritme kan klimmen. Gelukkig stond onze sportbestuurder Ivan ons om de 2km aan te moedigen en nam onze fotografe Linda honderden foto's om later over na te kaarten. Ook onze klimgeit Timmy deed zijn best om als waterdrager te fungeren voor de rest van de groep. Eens allemaal boven konden we in een restaurant wachten op onze Michel. Na aankomst van onzen ouden belg vroeg den Timmy in een nieuw dialect aan Michel "miclwillegieukieten", wat na drie maal te verstaan was als "Michel wil jij ook iets om te eten?". Iedereen at en dronk alsof het dagen geleden was,  toch moesten we nog verder. Na een klim van 22 km dachten we een lange afdaling te krijgen maar onze ontgoocheling was groot toen na amper 3km de weg vlak werd en er zelfs terug een klein klimmetje inzat. We zaten terug op de beruchte "Route de Cretes" maar dan in de andere richting. We zijn echt blij als er na 25 km een bordje staat met La Bresse 11km. We duiken moe maar voldaan richting hotel.